Nauka przez zabawę? O rozwoju bez presji

Nauka przez zabawę? O rozwoju bez presji

Nauka przez zabawę wspiera pozytywne nastawienie do nauki oraz wspomaga kreatywność, ciekawość, entuzjazm i wytrwałość, czyli cechy, które trudno powielić w tradycyjnych metodach uczenia się przez pamięć. Program bazuje na wrodzonej motywacji dzieci do zabawy i wykorzystuje ją jako kontekst do nauki, a także rozwija umiejętności wykonawcze i ćwiczy pamięć.

Z radością przedstawiamy materiał, który powstał w sojuszu z klubmamyimalucha.pl

Zabawa w udawanie

Zabawa w udawanie jest ważnym aspektem rozwoju wczesnego dzieciństwa. Daje ona dzieciom możliwość poznania wspólnych doświadczeń i zdobycia nowych wiadomości. Dzięki prostym rekwizytom zabawa w udawanie sprzyja rozwojowi i nauce dziecka. W miarę jak dzieci stają się starsze, zaczynają rozwijać bardziej złożone zabawy w role. Ten rodzaj zabawy jest również ważny dla poznania dziecięcych stylów uczenia się.

Rodzice nie powinni kierować zabawą, ale w razie potrzeby mogą udzielić wskazówek. Na przykład założenie udawanego sklepu spożywczego to świetny sposób na zachęcenie do zabawy w udawanie. Ale jeśli zabawa w udawanie przeszkadza w nauce, dziecko może być zagrożone. W takiej sytuacji rodzice powinni rozważyć inne alternatywy.

Zabawa udawana pomaga również dzieciom rozwijać umiejętności emocjonalne – zasób ten pochodzi od redakcji serwisu . Odgrywając rolę księżniczki lub królowej, dzieci uczą się, jak radzić sobie z nieprzyjemnymi uczuciami. Uczą się również, jak radzić sobie z sytuacjami z empatią i odpowiedzialnością. Rodzice mogą uczyć empatii podczas czesania włosów lalki, a nawet podczas nawigowania w podstępnych sytuacjach.

Ponadto zabawa w udawanie pomaga dzieciom rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów, współpracę i elastyczność. Rodzice mogą zachęcać do tego rodzaju zabawy, oferując ciekawe przedmioty, takie jak lalki rodzinne lub dinozaury.

Zabawa w fantazję

Uczenie się poprzez zabawę w fantazję może być niezwykle silnym doświadczeniem dla małych dzieci. Może stymulować kreatywność i sprzyjać niezależnemu myśleniu, a także pomagać dzieciom w rozwijaniu umiejętności społecznych i radzeniu sobie ze stresem. Najlepszym sposobem na zachęcenie dziecka do angażowania się w zabawę fantazją jest dostarczenie mu zabawek, które zachęcają do pomysłowej zabawy. Nawet proste drewniane klocki mogą pomóc rozbudzić kreatywność i pomóc dziecku być szczęśliwszym i zdrowszym.

Wcześni pedagodzy wahali się, czy stosować tę technikę, ponieważ obawiali się, że będą nadmiernie kierować zabawą, więc często zadawali pytania naprowadzające i wymagali wyjaśnień, co robią. Obawiali się również nadinterpretacji tego, co dzieci robią i skąd biorą swoje pomysły. Jednak gdy wychowawcy przyjęli koncepcję zabawy fantazji, dowiedzieli się o procesach myślowych małych dzieci i mogli skuteczniej odpowiadać na ich pytania.

Co więcej, wprowadzenie fantazji do środowiska zabaw dzieci nie musi być kosztownym przedsięwzięciem. Można na przykład wykorzystać zestawy do majsterkowania, piece do pizzy na świeżym powietrzu i wirtualne wróżki, aby promować wyobraźnię. Możesz też użyć kamer dla dzieci i nagrać kreatywne filmy, aby zaangażować dzieci. Możesz nawet włączyć gry fantasy do swoich zajęć plastycznych lub zachęcać do zabawy w wyobraźni podczas przerw.

W tym okresie dzieci przyjmują rolę kogoś innego. Odgrywają sceny z udziałem różnych postaci ze świata rzeczywistego i wymyślonych, eksperymentują ze swoim zachowaniem i umiejętnościami społecznymi. Chłoną również informacje z otoczenia i zmysłów.

Zabawa swobodna

Zabawa swobodna to wspaniały sposób na pobudzenie kreatywności i wyobraźni dzieci. Zmusza dzieci do wykorzystania ich wiedzy o materiałach, do nieszablonowego myślenia i pokonywania wyzwań. Ten rodzaj zabawy może odbywać się niezależnie lub w grupach. Pozwala również uczniom rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów i pracy w grupie.

Badania pokazują, że swobodna zabawa zwiększa prawdopodobieństwo, że dzieci staną się bardziej kreatywne i ma wiele korzyści dla fizycznego, psychicznego i społecznego rozwoju dzieci. Zwiększa ich poczucie samoświadomości, co pomoże im rozwinąć się w zdrowszych, szczęśliwszych dorosłych. Co więcej, poprawia ich funkcje wykonawcze, co jest kluczowe dla osiągnięcia celów życiowych. Co więcej, dzieci uczą się regulować swoje emocje i rozpoznawać niebezpieczeństwo. Ponadto, jeśli swobodna zabawa jest zachęcana w domu, pozwala dzieciom rozwijać kluczowe umiejętności społeczne.

Swobodna zabawa sprzyja rozwojowi społecznemu i emocjonalnemu, zachęcając dzieci do budowania relacji z innymi ludźmi. Ćwiczą one również rozwiązywanie konfliktów i umiejętności przywódcze. Swobodna zabawa zapewnia również bezpieczne środowisko do ćwiczenia trudnych umiejętności. Dzieci mogą nauczyć się dzielić, zmieniać się, wykonywać polecenia i budować empatię. Swobodna zabawa pomaga im również przezwyciężyć lęki i rozwinąć pewność siebie.

Zabawa swobodna może być zorganizowana lub nieustrukturyzowana, w zależności od preferencji dziecka. Zabawa zorganizowana ma określone cele i zadania, które ustala instruktor, podczas gdy zabawa swobodna ma charakter otwarty i jest kierowana przez dziecko. Zabawa zorganizowana pomaga dzieciom uczyć się i rozwijać w zorganizowanym środowisku, natomiast zabawa swobodna pozwala dzieciom odkrywać świat za pomocą wyobraźni. Mogą angażować się w otaczający je świat biegając po parku, bawiąc się w wymyślanie lub kolorując.

Eksploracja

Eksploracja jako sposób nauki poprzez rozwój i zabawę bez presji może przybierać różne formy. Może być praktyczna i naukowa, gdzie dzieci eksperymentują z przedmiotami i sprawdzają teorie. Może być również sensoryczna – domki do zabawy wykonane z różnych materiałów mogą być wypełnione śniegiem podczas zajęć o pogodzie.

Kiedy dzieciom pozwala się na eksplorację w sposób kierowany przez dzieci, mogą one odkryć swoją pasję i dążyć do jej realizacji. Pasja ta może być twórczym przedsięwzięciem, takim jak malowanie, lub może to być pasja związana z innym przedmiotem. Eksploracja zachęca również do ciekawości i ogranicza strach przed porażką. Takie podejście do edukacji może prowadzić do rozwinięcia przez dziecko silnego poczucia własnej wartości i zwiększenia jego poczucia autonomii. Instruktorzy mogą oferować zasoby i sugestie, ale dziecko jest ostatecznie odpowiedzialne za działanie na tym, czego się uczą.

Eksploracja jest nieodłącznym elementem nauki. Podążając za interesującymi ich rzeczami, uczniowie tworzą nowe połączenia i wzbogacają swoją wiedzę. Mogą również wchodzić w interakcje z innymi osobami o podobnych zainteresowaniach i angażować się we wspólne uczenie się. Może to być bardziej pozytywne doświadczenie dla dzieci niż tradycyjne klasy wykładowe, w których uczniowie mogą czuć się odizolowani od innych.

Zabawa zachęca dzieci do nauki poprzez naśladowanie działań innych. Naśladując działania innych, dzieci mogą dalej rozwijać swoją ciekawość, a jednocześnie zdobywać nowe pomysły i umiejętności. Poprzez wspieranie ich naturalnej ciekawości, nauka poprzez zabawę jest nieocenionym narzędziem do uczenia dzieci, aby uczyły się bez presji i maksymalizowały swój potencjał.

Podejmowanie decyzji

Podczas gdy niektórzy nauczyciele zgłaszają chęć wspierania zabawy kierowanej przez dzieci, inni martwią się o jej wpływ na spełnianie standardów akademickich. Aby rozwiać te wątpliwości, nauczyciele powinni rozważyć zintegrowane podejście do programów nauczania opartych na zabawie. W ten sposób mogą zmaksymalizować korzyści zarówno akademickie, jak i rozwojowe. Wiele badań potwierdziło korzyści płynące z takiego podejścia.

Uczenie się poprzez zabawę jest często charakteryzowane przez spektrum doświadczeń edukacyjnych, w tym swobodną zabawę, zabawę kierowaną, gry, instrukcje zabawowe i instrukcje bezpośrednie. Swobodna zabawa polega na działaniach, w których dziecko odgrywa większą rolę, a mniejszy jest udział dorosłych. W takich działaniach cele nauki są luźno określone. Z kolei zajęcia, w które zaangażowany jest dorosły, mają zwykle bardziej zdefiniowane cele.

Pewność siebie

Aktywna zabawa fizyczna jest doskonałym sposobem na rozwijanie pewności siebie u dzieci. Ta cecha będzie im dobrze służyć w dorosłym życiu. Dziecko, które jest pewne swoich możliwości, będzie bardziej skłonne do próbowania nowych rzeczy i nawiązywania przyjaźni. Dzieci z silnym poczuciem pewności siebie są również w stanie lepiej pokonywać wyzwania społeczne.

Dzieci ze zdrową samooceną są dumne ze swoich osiągnięć i cieszą się większym poziomem akceptacji. Ich pewność siebie jest niezbędna, aby pomóc im być najlepszymi w domu, w szkole i w innych aspektach życia. Zabawa jest fantastycznym miejscem do osiągnięcia tych celów, a rodzice mogą pomóc w budowaniu poczucia własnej wartości u swoich dzieci poprzez włączenie zabawy do swoich rutynowych zajęć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości związane
Wielka moc misia
Czytaj Dalej

Wielka moc misia

Niezależnie od tego, czy szukasz świetnego sposobu na pocieszenie chorego dziecka, czy chcesz zaoferować towarzystwo osobie starszej, pluszowe…
Uczenie dzieci tworzenia wspólnot
Czytaj Dalej

Uczenie dzieci tworzenia wspólnot

Podczas tworzenia społeczności ważne jest, aby pomyśleć o równowadze w użytkowaniu terenu. Na przykład, w małym mieście nie…
Książki z oknem
Czytaj Dalej

Książki z oknem

Książki z okienkami to wspaniały sposób, aby dzieci mogły poznać różne światy w jednej książce. Na przykład książka…